Brev:
Temperament vedr. spisning og leg
18. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Temperament vedr. spisning og leg
Hej Helen!
Jeg har virkelig brug for råd og vejledning fra dig.
Lerke er 6 mdr. nu og har i ca. 1 md. prøvet med grød og mos af forskellig slags. Det er indtil for nogle dage siden gået ok.
I den spæde opstart fik hun hirsegrød med banan(tror jeg det var, der var i den købegrød) Men den var ikke spændende særlig længe, så jeg begyndte at koge majsgrød og majsmel til hende, hvilket var nogen hun kunne lide.
Så efter en uges tid begyndte vi så at give hende mos af kartofler og gulerødder, hvilket hun også var rigtig glad for.
Det skal siges at hun efter disse måltider fik 180ML NAN2. Samt bryst i de tidlige morgentimer(4-5 tiden) samt igen ved 8 tiden. Derudover fik hun en formiddags og eftermiddagsflaske af 180 ML NAN2 og 200 ML vælling til nat.
Det gik rigtig godt og jeg synes bare det var så dejligt, men glæden er så ovre nu.
For nu vil hun bare ikke have andet end FLASKE og bryst. Eller MEGET TYND GRØD. Den mindste smule klumper og hun bliver sur VIRKELIG SUR, hun skriger og smider hovedet bagover og hendes hovedbund bliver helt våd.
Jeg har prøvet med købegrød (pulver blandet med vand), jeg har prøvet hjemmelavet majsmelsgrød, og risflagegrød, men intet dur. :-(
Jeg ved ikke om det er fordi hun i for mange uger har fået pureret mos og grød, at hun er blevet for forvent, men hvad gør jeg nu??
Hun bliver total hysterisk når jeg vil give hende grød, og spiser ikke før hun får sin flaske istedet.
- Skal siges at min sundhedsplejerske har frarådet at give frugtgrød/mos indtil Lerke er fortrolig med mos/grød, da hun eller kan blive for forvent med den søde smag.?!?
Jeg kunne virkelig godt bruge nogle guldkorn fra dig.
Hvad angår hendes temperament, så har vi også problemer når hun leget på sit legetæppe UDEN bøjler over. Hun bliver lagt på maven og ligger der 5-10 minutter, alt efter hvor store klovne vi spiller foran hende (kirporaktor har sagt vi skal rose hende og gøre hvad der skal til for at få hende til det).
Nu vil vi jo så gerne at hun begynder at rulle/trille, men hvis vi ligger legetøjet ud så hun skal nå det går hun lige så meget i spåner som ved maden, hun skriger og græder indtil vi kommer og tager hende. Hun bliver helt varm af det. Og det er lige meget om hun ligger på ryg eller mave, hun bliver SUR hvis hun ikke får sin vilje.
ER vi for gode ved hende?
Eller retter har vi været og nu taget det så laaaaang tid før hun bliver vand til at skulle klare sig selv. Altså jeg tænker på vi har givet hende legetøj og vendt hende når hun har klynket. Så hun har fået sin vilje, men nu er klynk blevet til skrig, tårer og som sagt hun bliver helt varm og fugtig i hovedbunden af raseri.
Håber du kan finde hoved og hale i det jeg har skrevet, jeg er virkelig lost.
Har mest lyst til bare at gå igang med flaske og amning igen, det vidste man da hvad var. :-)
Skal også siges, at jeg ved 1. datter kun brugte pulvergrød blandet med vand indtil hun var en 8 mdr. da hun startede i dagpleje.
Det var øllebrødspulver, havregryn og ellers div. købepulver til grød. HVILKET JEG HAR DET SKIDT MED IDAG, men havde bare ikke overskud dengang til andet (fik konstateret en form for fødselsdepresion) og ikke vil gøre det samme med 2. datter.
Men hjæææææælp, for ellers tror jeg skisme det ender med købegrød o.s.v. (hvilket jeg ikke vil være stolt af, da det for mig er den nemme løsning)
Tusind tak for denne side, den er guld værd.